zondag 2 mei 2010

Zachte chocolade cakes uit de microGourmet



Ofwel in een chique woord : Moelleux de Chocolat.  Voor de chocoladeliefhebbers onder ons dus !  Een absoluut gemakkelijk en snel klaar recept met de stomer voor de microgolfoven, de microgourmet !

Ik ben niet echt een chocoladefreak, vandaar dat de chocoladen paaseieren hier gewoon blijven liggen.  Na een paar weken verwerk ik die meestal in ofwel chocolademousse ofwel chocoladetaart of cake.  Niet voor mezelf, maar voor mijn vriend die dit wel kan smaken !

Beschik je al over de MicroGourmet van Tupperware en de kleine stoompotjes die in maart in promotie waren ?  Dan moet je dit recept zeker eens proberen.  Je hebt het in ongeveer een half uurtje gemaakt.  Ideaal dus als je onverwacht bezoek hebt.  Hou je trouwens maar klaar voor de complimentjes !

Nodig :
150gr fondant chocolade, in kleine stukjes
100gr boter
100gr suiker
4 eieren
30gr bloem
8 blokjes pure chocolade

Werkwijze :

Laat in de microplus schenkkan 1L de chocolade en boter smelten.  Ik doe dit in ongeveer 2 minuten op 450W.  Goed doorroeren.  Indien nog niet volledig gesmolten, nog eens kort terugzetten.

Voeg de suiker, eieren en bloem toe en klop goed door tot je een gladde massa bekomt.

Vul ieder stoompotje half, leg een chocoladestukje in het midden en vul af tot ongeveer 3/4 van de rand.

Vul het waterrecipient van de microgourmet met 400ml koud water.  Zet de minipotjes in de grote mand, doe het deksel erop en zet 17 minuten in de microgolf op 630W.

Haal daarna meteen het deksel eraf om het stoomproces te stoppen.  Laat 15 minuten afkoelen vooraleer te ontvormen.

Serveer eventueel met roomijs of slagroom.

Tip : ontvorm de cakejes niet als je ze wil meenemen op picknick of naar het werk.  Dek ze na afkoelen af met het bijhorende dekseltje.

Deze cakejes zijn heel luchtig en vallen bijzonder goed in de smaak hier :-)

Succes !

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Hilde,

Ik heb de micro gourmet + de potjes en heb het geprobeerd om de chocolade moeulleux te maken maar ik heb een probleem om te ontvormen.
Ik krijg lmijn cakejes er niet volledig uit mijn onderkant blijft erin plakken.
Beboter jij je vormpjes?

Hilde zei

Ik beboter mijn vormpjes niet en heb niet echt problemen met ontvormen. Misschien een 2-tal minuutjes langer laten stomen ? Het proberen waard.

Groetjes,
Hilde

Anoniem zei

Met blokjes chocolade bedoel je dan van een reep choclade daar 1 blokje van.
groetjes,
Viviane

Hilde zei

Beste Viviane,

Neen hoor, dat is een beetje teveel. Ongeveer 1/4 of de helft van zo'n tegeltje is voldoende.

Anoniem zei

Hey Hilde,

Bedankt, het is me nu wel gelukt.

Anoniem zei

Een vraagje,ik kocht die slakommetjes met dat bestek erop,maar die kleine potjes sluiten niet hermetisch af?Ik heb dus dekseltjes genomen van mijn kleine minipotjes.Maar zijn die kommetjes(als ik dat roostertje koop)hetzelfde als die slakommen(speciaal voor sla lang fris te houden?)een mooie site hoor!!!

Hilde zei

De sla party is deze maand gastvrouwgeschenk en is eigenlijk niet te koop.

Het is inderdaad een lager model als de knapper vers, dus met een roostertje erin krijg je hetzelfde effect.

Anoniem zei

dag hilde,een vraagje voor mijn dochter die ons eerste kleinkind verwacht.Heetf tupperware nog zo een raspaardje,een soort langwerpig potje met een rasp om een fruitpapje te maken en te bewaren?groetjes

Hilde zei

Helaas ! Het raspaardje is niet meer te koop, maar wie weet komt het ooit nog wel eens terug in verkoop.

Groetjes,
Hilde

Anoniem zei

Dag hilde nig een vraagje over die mini potjes van de microgourmet.Zijn die potjes hermetisch afsluitbaar?
hartelijke groeten